تبلیغات
نسیم دانش بروجرد

نسیم دانش بروجرد
اللهم عجل لولیک الفرج 

ایفای نقش

روش ایفاى نقش را مى‌توان براى تجسم عینى موضوعات و درس‌هایى که براى نمایش‌نامه مناسب هستند، بکار گرفت. در این روش، فرد یا افرادى از شاگردان موضوعى را به صورت نمایش‌نامه اجرا مى‌کنند.


ایفاى نقش- به معنایى که در اینجا بکار مى‌رود- به مهارت‌هاى خاص هنرى مانند بازیگرى در تئاتر و سینما نیازى ندارد، بلکه معلم بنا به موقعیت، هدف و موضوع مورد نظر، به عنوان یک روش از آن استفاده مى‌کند. از ویژگى‌هاى ممتاز روش ایفاى نقش این است که مشاهده‌کنندگان (شاگردان) با عملیات نمایشى و ایفاگران نقش ارتباط عاطفى برقرار مى‌کنند و با هیجان مراحل نمایش را مى‌بینند و خود را در صحنه احساس مى‌کنند. چون تمرکز حواس و ارتباط عاطفى در این روش زیاد است، یادگیرى بهتر و مؤثرتر انجام مى‌گیرد. به ادامه مطلب بروید

افرادى شرکت کننده در روش ایفاى نقش

۱. معلم یا مسؤول اجرا: برنامه‌ریزی، فراهم کردن امکانات، و مدیریت اجرایى عملیات و برنامه نمایش به عهدهٔ معلم است و اوست که در حقیقت، کارگردان نمایش است.


۲. ایفاگران نقش: ایفاگران نقش شاگردانى هستند که بطور داوطلب یا انتخابى در برنامه شرکت مى‌کنند. این افراد الزاماً نیازى به داشتن تجربه و ذوق هنرى در زمینهٔ نمایش ندارند.


۳. مشاهده‌کنندگان: سایر شاگردان جزء مشاهده‌کنندگان به حساب مى‌آیند. این افراد در جریان یا پایان نمایش مى‌توانند درباره عملیات نمایش اظهارنظر، سؤال یا بحث کنند.

فنون کلى اجراى نمایش

در این روش، شاگردانى که در صحنهٔ نمایش (جلو کلاس یا در سالن نمایش) به ایفاى نقش مى‌پردازند، معمولاً یکدیگر را مخاطب قرار مى‌دهند و گفتگوها بین آنان مبادله مى‌شود. صحنهٔ اجراى نمایش باید طورى ترتیب داده شود که همهٔ شاگردان بتوانند عملیات را ببینند و ایفاگران نقش باید بلند صحبت کنند تا همهٔ بینندگان گفتگوى آنان را بشنوند.

مراحل اجراى روش ایفاى نقش

در اجراى روش ایفاى نقش، معمولاً باید مراحل زیر دنبال شود:


۱. تعیین موضوع و نوشتن آن بصورت نمایش‌نامه؛


۲. فراهم کردن شرایط و وسایل لازم براى اجراى نمایش؛


۳. تعیین نقش‌هایى که باید ایفا شوند؛


۴. آماده کردن فراگیران براى ایفاى نقش، از قبیل گریم‌کردن و تمرین دادن؛


۵. توضیح مختصر در مورد موضوع و هدف نمایش براى شاگردان؛


۶. اجراى نمایش‌نامه؛


۷. بحث دربارهٔ محتوا و چگونگى اجراى نمایش‌نامه و ارزشیابى نتایج آن.

محاسن روش ایفاى نقش

۱. روش ایفاى نقش شاگردان را بر مى‌انگیزد که با شور و شوق و هیجان، جریان نمایش را دنبال کنند.


۲. فراگیرانى که مشاهده کننده هستند، در احساس ایفاگران نقش سهیم مى‌شوند و خود را در صحنه نمایش احساس مى‌کنند. این ارتباط عاطفی، در یادگیرى و القاى احساسات تأثیر فراوان دارد.


۳. با این روش، مى‌توان زمینهٔ بحث گروهى را فراهم ساخت.


۴. این روش براى رفع کمرویى شاگردان خجالتى روش مفیدى است؛ به همین دلیل، معلم باید افراد کم‌رو را به شرکت در نمایش، بویژه ایفاى نقش تشویق کند. البته باید به این‌گونه افراد، ابتدا نقش‌هاى ساده محول شود؛ زیرا اگر نقش مشکل به آنان سپرده شود، و نتوانند بخوبى از عهدهٔ آن بر‌آیند، ممکن است کم‌رویى در آنان تشدید و تقویت شود.


۵. این روش براى دروسى مانند تاریخ و علوم‌اجتماعى روش مناسبى است.

محدودیت‌هاى روش ایفاى نقش

۱. روش ایفاى نقش براى تحقق هدف‌هاى پیچیدهٔ آموزشى مناسب نیست؛ زیرا پرداختن به مسائل مشکل، به تدارکات زیاد و تخصص هنرى نیاز دارد؛ بنابراین، از این روش مى‌توان براى رسیدن به هدف‌هاى آسان و کلى استفاده کرد.


۲. این روش به دلیل اینکه در ظاهر جنبهٔ نمایشى و هنرى دارد، یک روش آموزشى جدى تلقى نمى‌شود.


۳. روش ایفاى نقش به اجراى درست، صرف وقت کافى و تهیه تدارکات نیاز دارد و اجراى آن وقت‌گیر است.


[ پنجشنبه 19 تیر 1393 ] [ 11:15 ب.ظ ] [ محمد صارمی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ با مدیریت محمد صارمی سرگروه پایه چهارم شهرستان بروجردجهت استفاده همکاران فرهنگی در راستای افزایش کیفیت آموزش و با مطالب آموزشی -فرهنگی -اطلاعات عمومی و... فعالیت می کند
موضوعات وب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
داستان روزانه

=


دریافت کد پرواز حباب ها